تاثير گذاری تله گرده و تغذيه كلني بر افزايش جمع آوري گرده


 


مطلبی که ارائه شده از مقاله اي است كه در ماه اخير 2018 به چاپ رسيده و كار آن توسط محققان چيني انجام شده است ، در اين مقاله تاثير گذاشتن تله گرده و تغذيه كلني با شربت بر افزايش جمع آوري گرده از گل هايي است كه كمتر مورد توجه زنبورعسل قرار مي گيرند.

زنبورهاي عسل براي جمع آوري و انتقال گرده گل ها به خوبي سازگار شده اند و به همين دليل به عنوان حشره صنعتي گرده افشان در بخش كشاورزي ، بطور  گسترده استفاده مي شوند . بر خلاف ساير حشرات كه در گرده افشاني گياهان نقش دارند، زنبورعسل مقادير بالايي از شهد و گرده را جمع آوري مي كند.

فعاليت چراگري براي گرده و رفتار جمع آوري آن در زنبورعسل به خوبي و به صورت دقيق ساماندهي و تنظيم مي شود و بر اساس ذخاير موجود در كلني ، منابع در دسترس و شرايط آب و هوايي منطقه تنظيم مي شود. تغيير در ميزان ذخاير گرده كلني باعث تغيير در اهداف رفتار چراگري مي شود . در كلني هايي كه زنبورهاي چراگر پيش آهنگ گرده بيشتري جمع آوري مي كنند ، چراگري براي گرده افزايش يافته و فراواني سفرهاي چراگري نيز بيشتر مي شود ، بنابراين ميزان جمع آوري گرده افزايش و گرده افشاني گياه مورد نظر نيز افزايش مي يابد.

در كشور چين درخت گلابی به دليل مزيت هايي همچون سايز بزرگ ، طعم خوب و آب ميوه غني به صورت عمده كشت مي شود. گل هاي گلابي گرده خوبي توليد مي كنند ولي شهد توليدي آنها از نظر غلظت قند ، پايين است . گلابي وابستگي زيادي براي گرده افشاني ، جهت تشكيل ميوه دارد. زنبورهاي عسل گل هاي گلابي را ملاقات مي كنند ولي بدليل كميود غلظت قند در شهد آن ، ملاقات كوتاهي براي گرده دارند و براي بدست آوردن شهد بيشتر جذب گل هاي ديگر مي شوند.

به همين دليل با انجام اين آزمايش مقرر شد بررسي گردد كه آيا مي توان با دستكاري و انجام تكنيك ميزان جمع آوري گرده از گلابي را افزايش داد ؟ و دراین خصوص چند گروه براي اين آزمايش طراحي شد :
گروه اول » گروه شاهد بود .
گروه دوم » گروهي كه تله گرده داشتند .

گروه سوم » گروه تله گرده با تغذيه شربت .
گروه چهارم »  گروهي بدون تله گرده و با تغذيه شربت .

نتايج اين تحقيق نشان داد كه تغذيه كلني ها با شربت شكر باعث افزايش مقدار كل گرده جمع آوري شده گردیده است . تغذيه شربت همچنين از طريق تغيير رفتار زنبورهاي چراگر باعث افزايش ميزان جمع آوري گرده شده است . در اين آزمايش به كلني ها شربت يك به يك تغذيه شده و مقدار آن براي هر كلني 200 سي سي بوده و هر روز عصر تغذيه انجام شده است .

جمع آوري گرده با گذشت روزهاي آزمايش افزايش يافته و زمان روز هم تاثير گذار بوده است . اوج زمان گرده آوري در طول اين آزمايش ساعت 11 قبل از ظهر بوده است و از ساعت 11 تا 14 كاهش يافته و كمترين مقدار جمع آوري گرده در ساعت 15 تا 16  بوده است.

ولي بر اساس يكي از تست هاي مقايسه اي ( تست توكي ) بين گروهي كه تله گرده داشته و گروهي كه همزمان با تله گرده شربت نيز دريافت كرده ، تفاوتي وجود نداشته است . بيشترين وزن گرده ها مربوط به قبل از ظهر و بين ساعت 9 تا 11 بوده و حدودا 33 درصد كل گرده جمع آوري شده طي اين ساعات بوده است.

وزن پليت هاي گرده ( گرده جمع آوري شده در سبد گرده پاهاي عقبي زنبورها ) نيز در بين گروهها از 4.2 تا 13.6 ميلي گرم در بين تميارها و همچنين زمان روز متفاوت بوده است و بيشترين وزن مربوط به گروه داراي تله گرده بوده كه شربت نيز دريافت كرده است .

نسبت گرده گلابي جمع شده در تله گرده نسبت به ساير گرده ها نيز در طول آزمايش افزايش داشته است. در شروع آزمايش ميزان گرده گلابي 75/3 درصد كل گرده هاي جمع آوري شده بوده در حاليكه در روز سوم آزمايش اين مقدار به 85.7 درصد رسيده است.

ارائه دهنده : مهندس اسماعیل غفوری